talo

Yhdistyksen 20-vuotisjuhlatalo: Rintamamiestalo

Yhdistyksen 20-vuotisjuhlatalon suunnitteli ja toteutti Erja Helander vuonna 2011.
Yhdistyksen talo nro 20 ja talontilanneiden blogilista
Ajankohtaista Yhdistyksestä Liity Tee-se-itse Historiaa Lisää tietoa Tervetuloa

Nukkekotiyhdistys suunnitteli pitkään talokitin tekoa juhlavuoden 2011 kunniaksi, ja alunperin talon piti olla ultramoderni. Sattumusten kautta talosta tulikin rintamamiestalo, ja hyvä niin, onhan rintamamiestalo niin tuttu näky suomalaisessa maisemassa.

Rintamamiestalo päätettiin toteuttaa alunperin mittakaavassa 1:18, koska talosta täytyi tehdä kahden huoneen syvyinen, jotta se näyttää ja tuntuu rintamamiestalolta. Ajateltiin, että kun monella on tilanahtautta useista nukkekodeista ja roomboxeista, niin ehkä tämä pienehkö talo mahtuisi joukkoon.Suuren kysynnän vuoksi talosta on ollut saatavilla myös 1:12-kokoinen versio.

Taloa valmistettiin juhlavuonna 57 kappaleen erä, jotka kaikki on numeroitu. Numero yksi on oikeutetusti talon suunnittelijan ja rakennussarjan tekijän, Erja Helanderin ja numeron 20 Nukkekotiyhdistys varasi itselleen. Vuonna 2012 taloa rakennettiin toinen, pienempi sarja. Jatkossakin taloa saa Erja Helanderilta, mutta jotta hinta pysyy kurissa, taloa valmistetaan vähintään kymmenen kappaleen erissä.

Yhdistyksen talon sisustus on tarkoitus toteuttaa yhteisprojektina, ja aiheesta on jo pidetty ideakilpailu. Talon vaiheita voi seurata blogista "Rintamamiestalo nr 20", jonne on listattu myös juhlatalon tilanneiden ihmisten blogit.

Vuonna 2016, yhdistyksen 25-vuotisjuhlien kunniaksi on tarkoitus pitää suurnäyttely, johon olisi tarkoitus rakentaa kokonainen tie kaikista juhlataloista katunumeroineen.

keltainen rintamamiestalo
punainen rintamamiestalo