Tietoa yhdistyksestä

Nukkekotiyhdistys ry on n. 1200 jäsenen valtakunnallinen nukkekotiharrastajien yhteinen yhdistys, jonka tarkoituksena on koota yhteen alan harrastajia ja tehdä nukkekotiharrastusta tunnetuksi Suomessa.

Valtakunnallisesti toimiva yhdistys on perustettu vuonna 1991. Jäsenet ovat melko tasaisesti jakautuneet ympäri Suomea.

Yhdistys julkaisee laadukasta lehteä. Toimintaan kuuluu myös etäkurssien, tapahtumien, näyttelyiden ja kilpailujen järjestäminen sekä osallistuminen nukkekotiaiheisille markkinoille.

Tapahtumien olennaisena osana ovat usein työpajat, joissa päästään itse näpertelemään ja oppimaan uutta.

Yhdistys tukee myös paikallista kerhotoimintaa mahdollisuuksien mukaan.

Yhdistyksen asioita hoitaa hallitus sekä toimihenkilöt. Voisitko sinä kuulua heidän joukkoonsa?

Yhdistyksen toimintaan pääsee helpoiten tutustumaan erilaisilla nukkekotimarkkinoilla.

Tule rohkeasti puhumaan yhdistyksen pöytään tai laita sähköpostia osoiteeseen      nukkekoti(a)nukkekotiyhdistys.fi.

Kolmas helppo tapa osallistua on kirjoittaa juttu yhdistyksen lehteen. Ota yhteyttä lehden päätoimittajaan lehti(a)nukkekotiyhdistys.fi!

Yhdistyksen säännöt löytyvät täältä!

Nukkekotiyhdistys ry 30 vuotta 2021

Historiikki vuosien 1991-2021 varsilta

Koonnut ja päivittänyt Elina Kallin ja Päivi Variksen aiempien tekstien pohjalta Taija Karjalainen yhdessä v 2021 hallituksen kanssa

Nukkekotiyhdistys ry on Suomen vanhin nukkekotiharrastajien yhdistys. Se on perustettu vuonna 1991 ja rekisteröity vuonna 1994. Yhdistyksen perustaja Päivi Varis toimi yhdistyksen puheenjohtajana yhdistyksen perustamisesta alkaen aina vuoteen 2007.

Nukkekotiyhdistyksen tarkoituksena on koota yhteen alan harrastajia ja tehdä nukkekotiharrastusta tunnetuksi. Yhdistys on järjestänyt jäsenilleen nukkekoteihin ja miniatyyrimaailmaan liittyviä tapaamisia, kursseja, retkiä ja näyttelyitä. Nykyisin toiminnan pääpaino on nukkekotiaiheisen jäsenlehden “Nukkekoti” julkaiseminen viidesti vuodessa. Lehden lisäksi toimintaan kuuluu myös tapahtumien, näyttelyiden ja kilpailujen järjestäminen, sekä osallistuminen nukkekotiaiheisille messuille ja markkinoille. Tapahtumien oheen olennaisena osana ovat usein kuuluneet työpajat, joissa päästään itse näpertelemään ja oppimaan uutta.

Useimmat nukkekotiharrastajat ovat aikuisia, joista moni ilmoittaa aluksi tekevänsä taloa lapselleen tai lapsenlapselleen, mutta myöhemmin uskaltavatkin paljastaa sen tulevan itselle. Toki taloja tehdään myös oikeasti lapsille, mutta maassamme oli ja on edelleen runsaasti piiloharrastajia, sillä nukkekotiharrastusta ei Suomessa ole perinteisesti arvostettu samalla tavoin, kuten esimerkiksi pienoisrautateiden tai lennokkien rakentamista.

Yhdistyksen alku ja kurssitoiminta

Nukkekotiyhdistyksen perustaja ja pitkäaikainen puheenjohtaja Päivi Varis näki 1980-luvun lopulla Englannissa matkustaessaan nukketaloja, joita ei ollut tarkoitettu lasten leikkeihin. Suomeen palattuaan hän halusi rakentaa itselleen samanlaisen, mutta totesi, ettei sellaisia taloja saanut Suomesta. Päivi perusti yhdessä miehensä Ilkan kanssa Ainon Nukke ja Koti Oy:n, joka ryhtyi tuomaan maahan englantilaisia nukkekotien rakennussarjoja.

Suomen nukkekotiyhdistyksen Päivi perusti vuonna 1991 kootakseen asiasta kiinnostuneita ihmisiä yhteen ja tuodakseen harrastusta esille. Päivi ja Ilkka ohjasivat Itä-Hakkilassa ja Askistossa Vantaalla viikoittain kokoontuneilla kursseilla nukkekotien kokoamista. 1990-luvun puolivälistä lähtien rakennettiin taloja kotimaisten mökkien, talojen ja kartanoiden sarjasta, jonka Ilkka suunnitteli.

Nukkekotien rakennuskurssit olivat alusta asti suosittuja. Toiminnan kasvaessa yhdistys rekisteröitiin vuonna 1994 Nukkekotiyhdistys ry -nimisenä.

Näyttelytoiminta

Näyttelytoiminta on alusta alkaen ollut yksi Nukkekotiyhdistyksen toiminnan kivijalkoja. Näyttelyiden avulla nukkekotiharrastusta on tuotu esille ja sen monipuolisuus on avautunut, sekä tullut tunnetummaksi yleisemminkin.

Ensimmäisen pienimuotoisen näyttelyn Päivi Varis järjesti jo vuonna 1991 Mikkelin keskussairaalan henkilökunnan ruokalassa. Näyttelyssä oli esillä nukkeja ja nukkekoteja. Samana vuonna oli toinen näyttely Mikkelin Maakuntakirjastossa ja vuonna 1993 Kangaslammilla seurakunnan päiväkodin tiloissa. 90-luvun puoliväliin saakka näyttelyjä oli lähes vuosittain paikkakuntina mm. Joensuu ja Karjaa. Kangaslammilta lähtien näyttelyyn liittyi useimmiten myös Päivi Variksen vetämä kurssi.

Pääkaupunkiseudun ensimmäinen näyttely pidettiin Hobby Point -askarteluliikkeessä Helsingissä syksyllä 1998. Kymmenkunta yhdistyksen jäsentä toi näyttelyyn tekemiään taloja ja muuta miniatyyriesineistöä. Seuraavana keväänä oli uusi näyttely Hakunilan kirjastossa Vantaalla. Tällöin alettiin yhdistyksen piirissä haaveilla todella ison näyttelyn järjestämisestä, joka esittelisi nukkekotiharrastusta mahdollisimman monipuolisesti.

Toiminnan vakiintuessa yhdistykselle alettiin kaivata logoa. Merja Penttinen piirsi nukketalon, jota alettiin käyttää yhdistyksen tunnuksena vuonna 1999.

Vuonna 2002 yhdistys osallistui ensimmäisen kerran näytteilleasettajana Pohjoismaiden suurimmille Model Expo pienoismalli- ja harrastemessuille ja on siitä lähtien ollut eri messutapahtumissa mukana.

Pitkäaikaisen näyttelyhaaveen toteutuma oli Nukkekotiyhdistyksen suurtapahtuma Nukkekoteja ja pieniä autoja -näyttely 11.6.-7.9.2003 Helsingin Postimuseossa. Näyttely oli samalla yhdistyksen 12-vuotisjuhlanäyttely, ja siitä voidaan hyvällä syyllä katsoa nukkekotiharrastuksen nousun maassamme alkaneen: näyttely sai paljon julkisuutta ja siihen tutustui yli 15 000 ihmistä.

Pienempiä paikallisia kesänäyttelyitä on järjestetty useilla paikkakunnilla 2010-luvulla, mm. Mäntyharjulla, Hankasalmella ja Juvalla.

Nukkekotiyhdistys on vakiinnuttanut paikkansa näytteilleasettajana useilla säännöllisesti järjestettävillä messuilla, kuten Suuri Snadi ja Käsityömessut Lahdessa sekä Tampereella. Yhdistys on ollut mukana myös nukkekotiharrastajien omissa messutapahtumissa Tampereella, Forssassa, Savitaipaleella ja Hämeenlinnassa.

Toiminnan kirjo laajenee

Syksyllä 2004 yhdistys sai oman toimitilan, kun Helsingin Hakaniemessä sijainnut Nukketalotavarainkauppa PienenPieni lopetti toimintansa ja tila vuokrattiin osittain yhdistyksen käyttöön. Jäsenille järjestettiin tiistaisin ja lauantaisin jäsenkahviloita ja kursseja. Taloussyistä tilan pidosta jouduttiin kuitenkin luopumaan jo syksyllä 2005. Kurssitoimintaa on jatkettu sen jälkeen eri paikoissa, myös muualla kuin pääkaupunkiseudulla.  Talonrakennuskurssien lisäksi yhdistys on järjestänyt myös lyhytkursseja nukkekodin kalusteiden, nukkien ja tavaroiden teosta. Askartelun tuloksena on syntynyt minikokoisia viherkasveja, ruokia, koreja, kristallilamppuja, mattoja, joulukuusia ja kuusenkoristeita, matka-arkkuja, verhoja jne.

Vuonna 2007 keväällä osallistuimme Päijät-Hämeen Nukkekotiharrastajien organisoimalle ensimmäiselle työpajoja ja luentoja sisältäneelle seminaarimatkalle Tukholman Miniatyyrimessuille. Laivaseminaarissa ja messumatkalla oli mukana yhteensä lähes sata osallistujaa. Syksyllä 2007 vetovastuu Tukholman messumatkoista ja työpajoista siirtyi Nukkekotiyhdistykselle ja niitä järjestettiin viitenä syksynä peräkkäin 2007 - 2011 välisenä aikana. Tukholmaan matkattiin vielä kerran keväällä 2013.

Vuonna 2009 olimme mukana Suomen Nukkeyhdistyksen ja Pohjois-Suomen Nukkeyhdistyksen kanssa Päijät-Hämeen Nukkekotiharrastajien järjestämällä messumatkalla Lontooseen Kensington Doll House Festival  tapahtumaan. Tähänkin matkaan osallistui yli 50 nukkekotiharrastajaa ympäri Suomea.

Vuonna 2010 järjestimme päivän kestävän nukkekotiseminaarin Espoon Westendissä yhdistyksen kevätkokouksen yhteydessä.

Uraauurtavaa messutoimintaa Suomessa

Vuoden 2013 keväällä Nukkekotiyhdistyksen puheenjohtaja Elina Kalli sai puhelun Märkling Club of Finlandin puheenjohtaja Martti Rinteeltä. Rinne oli järjestänyt jo vuodesta 1993 lähtien Old Toy Swap -messuja Suomessa. Hän ehdotti yhteistyötä pienoisrautatieharrastajien, pienoismalliharrastajien, vanhojen lelujen ja nukkekoti- sekä nukkeharrastajien kesken suuren yhteisen messutapahtuman merkeissä. Mukaan yhteistyöhön kutsuttiin myös Suomen Nukkeyhdistys ry ja Suomen Pienoismallirakentajat ry.

Neuvottelujen tuloksena oli, että nämä neljä tahoa päättivät järjestää pääkaupunkiseudulla saman vuoden lokakuussa Suomen suurimman miniatyyritapahtuman, Suuren Snadin, Vantaan Energia Areenalla Myyrmäessä. Tapahtuma sisälsi Suomen Nukkeyhdistyksen Nukke- ja nallemarkkinat, Nukkekotiyhdistyksen kokoaman Miniasuntomessut-näyttelyn, Old Toy Swap -leikkikalumessut, pienoismallirakentajien Nordic Challenge pienoismallikilpailun sekä Valtakunnalliset Pienoisrautatiepäivät.

Nukkekotiyhdistys sai vastattavakseen Nukkekoti- ja nukkemarkkinoiden sekä Miniasuntomessujen järjestämisen. Rinne vastasi Märklin Club of Finlandin kanssa Old Toy Swapin ja Pienoisrautatiepäivät. Suomen Pienoismallirakentajat vastasivat Nordic Challenge -tapahtumasta.

Suuri Snadi -tapahtuma sai erittäin lämpimän vastaanoton harrastajien keskuudessa ja viikonlopun aikana Vantaan Energia Areenalla vieraili yli 3000 kävijää.

Positiivisesta vastaanotosta innostuneina Suuri Snadi päätettiin järjestää myös seuraavana vuonna. Suomen Nukkeyhdistys ry vetäytyi kuitenkin resurssien puutteen takia pois järjestelyistä. Nukkekoti- ja nukketapahtumien sekä Miniasuntomessujen osuus siirtyi kokonaan Nukkekotiyhdistyksen hoidettavaksi.

Suuri Snadi -tapahtumaa järjestettiin Vantaan Energia Areenalla yhteensä neljä kertaa vuosina 2013-2016. Vuonna 2017 tapahtuma siirrettiin pidettäväksi Otahallissa Espoon Otaniemessä. Nukkekotiyhdistys oli mukana järjestelyissä vielä kaksi vuotta vuoteen 2018 asti, mutta vapaaehtoisen talkooväen puutteen johdosta Nukkekotiyhdistys jättäytyi pois järjestäjistä vuonna 2019.  Vuoden 2019 tapahtumassa Martti Rinne ilmoitti siirtäneensä Suuri Snadi -tapahtuman järjestämisoikeudet Tampereen Messut Oy:lle ja tapahtuma siirtyisi järjestettäväksi huhtikuussa 2020 Tampereen Messukeskuksessa muiden yhtiön messujen yhteydessä. Helmikuussa 2020 puhjennut koronapandemia kuitenkin muutti suunnitelmia ja Suuri Snadi -tapahtumaa ei ole päästy järjestämään kahteen viime vuoteen.

Suuri Snadi on ollut merkittävä virstanpylväs harrastusalan parissa ja Nukkekotiyhdistyksen panos sen kehittämisessä maamme suurimmaksi miniatyyriharrastajien kokoontumisfoorumiksi on yksi yhdistyksen parhaimmista saavutuksista 2010-luvulla.

Kansainvälinen työpajanpitäjä Suuressa Snadissa 2015

Jokainen Suuren Snadin järjestelyihin osallistuva yhdistys järjesti kahden päivän tapahtumassa myös runsaasti työpajoja omalta alaltaan, joiden vetäjinä on nähty myös kansainvälisiä taitajia.

Nukkekotipuolella yksi mainitsemisen arvoinen työpajojen pitäjä on ollut vuonna 2015 Suomessa ensi kertaa vieraillut englantilainen polymeerimassataituri Angie Scarr. Hänen ohjaamansa kurssit olivat loppuunmyytyjä molempina messupäivinä. Angien johdolla massailtiin muun muassa kerä- ja kukkakaaleja, sipuleita ja punajuuria.

Kotiseminaarit

Vuosien 2010 ja 2016 välisenä aikana Nukkekotiyhdistys järjesti kotiseminaareja. Kotiseminaarin ideana oli tehdä yhteisten ohjeiden mukaan pientä omasta kodista käsin. Kaikilla ei ollut mahdollisuutta matkustella harrastukseen liittyen, niin kotiseminaarilla saatiin tekeminen jäsenten lähelle. Seminaariin ilmoittauduttiin etukäteen ja niiden perusteella materiaalipaketit toimitettiin saajalle. Varsinaiset työohjeet julkaistiin seminaarin aikana vetäjän blogi-alustalla. Lisäopetus ja ohjaus tapahtui ohjeen tekijän toimesta blogin viestikenttää käyttäen. Viestikenttään saapuvia kysymyksiä ja kommentteja päivystettiin aiemmin sovittujen aikojen puitteissa. Vetäjinä kotiseminaareissa toimivat mm. Aino Joensuu, Teija Salminen ja Elina Kalli.

Kilpailut ja haasteet

Vuonna 2009 järjestettiin ensimmäistä kertaa yhdistyksen jäsenille tarkoitettu vuotuinen kilpailu. Aiheeksi valittiin pienoishuoneet siten, että eri huoneista voisi vuosien myötä koota kokonaisen talon.

Pienoishuonekilpailu järjestettiin lopulta seitsemän vuoden aikana seuraavassa järjestyksessä:
- 2009 eteinen 25x30 cm, esittely jäsenlehdessä 4/2008
- 2010 keittiö 35x30, 4/2009
- 2011 olohuone 40x30, 3/2010
- 2012 makuuhuone 35x30, 4/2011
- 2013 kylpyhuone 30x30, 4/2012
- 2014 lastenhuone 35x30, 3/2013
- 2015 ullakko 20x100, 4/2014

Kilpailut tai haasteet ovat muodostuneet perinteeksi, joka jatkuu edelleen; aihe ja toteutustapa vaihtelevat eri vuosina. Toteutettuja kilpailuja aiheineen:
- 2013 Pöytä on katettu, esittely jäsenlehdessä 2/2013
- 2014 Pedattu sänky, 2/2014
- 2015 Istu alas, 4/2015
- 2016 Säilytin, 4/2016
- 2017 Lämmönlähde, 4/2017
- 2019 Elämänjälkiä, 3/2019

Kilpailuista saimme aika ajoin palautetta puolesta ja vastaan, joten pandemiavuonna hallitus päätyi järjestämään Pienoishuonehaasteen, jossa osallistujia ei asetettaisi paremmuusjärjestykseen. Vuonna 2020 aiheena oli “Karanteeni”.

Juhlavuosien suurnäyttelyt

Yhdistyksen 20-vuotista taivalta juhlistettiin monin tavoin. Kansallismuseossa järjestettiin kursseja ja työpajoja sekä suuri näyttely Turussa. Nukkekotiyhdistys teki yhteistyötä Mustilan viinitilan kanssa ja juhlavuonna tarjolla tilamyymälässä oli yhdistyksen nimikkopuna- ja valkoviinit; Maison de poupée Blanc ja Maison de poupée Rouge.

Kuva viinistä lehdessä 2/2011

Juhlavuoden kunniaksi yhdistykselle valittiin kilpailun tuloksena uusi logo ja Elina Kalli koosti 20-vuotisjuhlanäyttelyyn yhdistyksen ensimmäisen historiikin.

Suunnittelija Riikamaria Paakkunainen

Juhlavuonna 2011 Erja Helander toteutti rintamamiestalon rakennussarjan eli kitin 1:18 ja 1:12 mittakaavoissa. Talokittejä on tehty numeroitu rajallinen määrä; aluksi ennakkotilausten perusteella 57 kpl, mutta lopulta yhteensä 100 kpl. Tällöin jo ryhdyttiin suunnittelemaan näyttelyä, johon talot koottaisiin esille yhdeksi isoksi kokonaisuudeksi.

Suunnitelma toteutui, kun talot koottiin yhteen näytteille 25-vuotisjuhlanäyttelyyn Verkarantaan Tampereelle vuonna 2016. Tietääksemme tämä näyttely oli suurin Suomessa järjestetty nukkekotinäyttely siihen mennessä. Näytteillä oli 22 rintamamiestaloa ja 3 kerrostaloa, joissa yhteensä 40 huoneistoa ja liike-/yhteistilaa. Kerrostalot on suunnitellut  Anna Wegelius. Kerrostalojen suunnittelussa ja rakentamisessa mukana ovat olleet myös Johanna Halonen ja Aino Joensuu, sekä puuseppä Kauko Ranta.

Kerrostalot ovat tietojemme mukaan ainutlaatuiset, ehkä koko maailmassa ei ole vastaavia eri tekijöiden rakentamien asuntojen muodostamaa nukkekotikokonaisuutta.  Yksi näistä kolmesta talosta jäi pysyvästi Tampereen Museokeskus Vapriikin kokoelmaan ja yksi näistä on esillä myös 30-vuotis juhlanäyttelyssä.

2000-luvulla Nukkekotiyhdistys on vakiinnuttanut toimintansa osallistumalla vuosittain toistuviin messu- ja markkinatapahtumiin, joiden yhteydessä on toteutettu erilaisia näyttelykokonaisuuksia ja kilpailu- ja haastetöiden esittelyitä. Verkarannan ja sitä seuranneen Etelä-Pohjanmaan maakuntamuseon näyttely Seinäjoella viitoittivat tietä tähän juhlavuoteen. Näiden kahden suuren näyttelyn tekstit ja kuvat Maija Salo kokosi kirjaksi Elämää ja tunnelmia suomalaisissa nukkekodeissa.

Korona-pandemian myötä yhdistyksen toiminta siirtyi pitkälti erilaisille some-alustoille, joiden käyttöä on tehostettu hiljaisemman kauden jälkeen, jolloin messu- ja tapahtumatoimintaa ei ole voitu järjestää. 30 vuoden ikään ehtinyttä yhdistystä haluttiin näistä lähtökohdista juhlistaa uudella suurnäyttelyllä. Näyttelyn vetonaulaksi haluttiin jotain ainutlaatuista, jotain mitä ei löytyisi mistään muualta. Leppävirran paikalliskerhon 2019 toteuttamasta rivitalonukkekodista idea jalostui upeaksi yli viisi metriä pitkäksi, 11 asunnon muodostamaksi kaupunkipientalojen kokonaisuudeksi. Tämä näyttely avaa 30-vuotisjuhlavuoden  ja vuoden mittaan hallitus toteuttaa muitakin juhlallisuuksia.

Keuruun nukkekotoiluviikonloput

Ensimmäinen Nukkekotiviikonloppu järjestettiin 2-3.4.2011 Kansallismuseolla Helsingissä liittyen yhdistyksen 20-vuotisjuhlallisuuksiin.

Vuonna 2013 pidettiin ensimmäinen nukkekotoiluviikonloppu Keuruulla Riihossa. Ajankohtana elo-syyskuun vaihteen viikonloppu. Rintamamiestaloista oli suunniteltu 25-vuotisjuhlavuoden näyttelyä vuonna 2016, mutta useamman rintamamiestalo-rakennussarjan hankkineiden talonrakennus edistyi hitaasti. Aino Joensuu ja Maija Salo ideoivat viikonlopun mittaisen tapaamisen rintamamiestalojen rakentamisen edistämiseksi. “Tullaan töinemme ja tehdään yhdessä. Annetaan ja saadaan apua toisiltamme.”

Maija tunsi ja tiesi hyvän kurssipaikan, vanhan työpaikkansa Riihon kyläkoulun, joka nykyisin tunnetaan Riihon majatalona. Paikka on toiminut vuosia mm. rippileirien pitopaikkana. Riihon valintaan pitopaikaksi vaikutti kokonaisuus: edullinen hinta, järjestetyt ruokailut ja hyvät tilat. Viikonlopun aikana tehtiin rintamamiestalon osia: koottiin taloa, tehtiin ikkunoita ja ovia, kuka mitäkin tarvitsi. Talon kokoamista neuvoi rintamamiestalo-rakennussarjan suunnittelija ja tekijä Erja Helander. Pajojen teemat tukivat rintamamiestalojen rakentamista, mutta olivat hyödyksi myös niille osallistujille, joilla ei ollut rintamamiestaloa. Ensimmäisestä Keuruun viikonlopusta on kirjoitettu lehdessä 1/2013.

Nukkekotoiluviikoloppua on toteutettu eritavoin organisoituina kokonaisuuksina. Monien vaiheiden ja kokeilujen jälkeen viikonloppujen toteutuksessa ollaan palattu alkuperäiseen ajatukseen vapaasta toiminnasta ja ideoiden jakamisesta toisillemme ilman tarkkaan määriteltyjä aikatauluja.

Kaiken kaikkiaan Keuruulla on vietetty nukkekotoiluviikonloppua jo kahdeksana vuonna peräjälkeen aina elo-syyskuun taitteessa. Kerran samaa on kokeiltu myös keväällä, mutta yhdistyksen vuoden kiertoon sen sovittaminen ei oikein onnistunut. Jälleen tänä syksynä tuo tapahtuma on toteutumassa.

Keräilykalusteet

Nukkekotiyhdistyksen hallitus halusi tarjota jäsenilleen jotain omaa myytäväksi tapahtumissa jäsenlehtien lisäksi; syntyi idea Nukkekotiyhdistyksen keräilykalusteista. Keräilykalusteen tuli olla hankittavissa yksinoikeudella vain yhdistykseltä, rakennussarja eli kitti sekä hinta-laatu suhteeltaan houkutteleva, laadukas tuote. Kalusteiden haluttiin olevan sovitettavissa eri tyylisiin ja eri aikakausien nukkekoteihin. Lisäksi hallitus on pyrkinyt hankkimaan kalusteet eri valmistajilta suosien kotimaisuutta.

Keräilykalusteita on tähän mennessä toteutettu neljä erilaista puuvalmista rakennussarjaa.  Ensimmäinen osa oli kahdenistuttava keinu vuonna 2018, valmistajana PikkiSet. Toinen keräilykaluste sivupöytä, päätettiin toteuttaa heti samana vuonna keinun saatua innostuneen vastaanoton. Sivupöydän valmistajan toimi ensimmäisen tavoin PikkiSet. Seuraavana toteutettiin vuonna 2019 perinteinen keittöjakkaran rakennussarja. Suunnittelijana ja valmistajana oli tällä kertaa Maria Malmström/Nukkekoti- ja Lelu. Uusin eli neljäs keräilykalustesarjan osa julkistettiin heti alkuvuodesta 2021 ja se on potkulauta/skuutti-kitti, toteuttajana Petra Väinölä.

Jäsenet

Nukkekoteja ja pieniä autoja -näyttely vuonna 2003 Helsingin Postimuseossa oli merkittävä rajapyykki yhdistykselle. Yhdistyksen jäsenmäärä alkoi välittömästi näyttelyn jälkeen kasvaa vauhdilla. Yhdistyksen 500. jäsen oli Anne Seppälä marraskuussa 2008. Jäsenmäärä jatkoi kasvamista  kohoten kymmenessä vuodessa hieman vaille sadasta jäsenestä kahdeksaan sataan. Tuhannen jäsenen raja rikkoutui 2010-luvun alkuvuosina. Jäsenmäärä on jatkanut kasvuaan ja vuoden 2020 lopussa yhdistyksellä oli 1379 jäsentä ympäri Suomea ja muutamia myös ulkomaillakin.

Toimihenkilöt vuosien varrelta

Päivi Variksen hoiti yhdistyksen puheenjohtajan tehtävää perustamisesta aina vuoteen 2007, jolloin seuraajaksi valittiin Riikamaria Paakkunainen. Saman vuoden joulukuussa yhdistyksen hallitus myönsi Päivi Varikselle kunniapuheenjohtajuuden.

Vuonna 2010 puheenjohtajaksi valittiin Elina Kalli, joka oli aiemmin kunnostautunut seminaarimatkojen organisoijana. Hän sai heti puheenjohtajakautensa aluksi ryhtyä suunnittelemaan ja koordinoimaan seuraavaa jättihanketta, yhdistyksen 20. juhlavuotta.

Puheenjohtajat:

Päivi Varis 1991 - 2007, Kunniapuheenjohtaja vuodesta 2007 alkaen.
Riikamaria Paakkunainen 2007 - 2009
Elina Kalli 2009 – 2012
Aino Joensuu 2012 – 2014
Päivi Knuutinen 2014 – 2019
Taija Karjalainen 2019 – 2021
Aila Miettinen 13.2.-19.5.2021

Tuija Malmio-Haikansalo 5/2021 -

Kunniajäsenet:

Maria Malmström, 2016
Erja Helander 2016
Maija Salo, 2020

Yhdistys siirtyy digiaikaan

Nukkekotiyhdistyksen omat nettisivut julkaistiin ensimmäisen kerran kesäkuussa 2003 osoitteessa www.nukkekotiyhdistys.fi. Nettisivut toteutti mainosgraafikko Lauri Alku.

Vuonna 2005 saatiin uusi sähköinen apuväline harrastamiseen, kun Yahoo Groups –palveluun perustettiin yhdistyksen jäsenille tarkoitettu keskusteluryhmä.  Keskusteluun pystyi osallistumaan joko nettiselaimen tai sähköpostin välityksellä.

Nettisivuilla, tarroissa ja esitteessä käytössä olleet ja monen yhä muistamat akvarellit nukkekodista ja paneeliovesta olivat taiteilija Taru Astikaisen tekemät tilaustyönä 20-vuotisjuhlavuodeksi. Oven mallina on ollut Tarun mökin huussin ovi. Tehtävänantona oli tehdä lyijykynällä piirretty luonnosmainen kädenjälki, joka väritettäisiin vesivärein haaleilla sävyillä, jotta kuvat toimisivat taustagrafiikkana. Kuvan nukkekodin huonejako noudatteli pienoishuonekilpailussa määriteltyä talokokonaisuutta.

Sosiaalisen median palvelualustat yleistyivät ryminällä 2010-luvun alkupuolella ja yhdistys avasi oman Facebook-sivun vuonna 2012. Tämän jälkeen Yahoo Groupsin keskustelufoorumi hiljeni ja se suljettiin hieman myöhemmin.

Vuoden 2017  aikana yhdistyksen staattisilta nettisivuilta karsittiin vanhaa tietoa pois ja sivuja supistettiin. Päivittyvät osiot siirrettiin yhdistyksen blogiin nukkekotiyhdistys.blogspot.fi. Samalla perustettiin yhdistykselle Instagram-tili, jota on päivitetty aktiivisesti.

Jäsenrekisterin ylläpito ja hoito alkoi olla raskasta eikä lainsäädännön muutokset tuoneet asiaan helpotusta. Yhdistys päätyi pidempiaikaisen harkinnan tuloksena siirtyä vuonna 2019 excel-taulukosta nykyaikaiseen digitaaliseen palveluun Yhdistysavain.fi. Samalla saatiin tietoturva ja rekisterille, sekä sen pidolle asetetut vaatimukset ajantasaisiksi.

Vilkas messutoiminta ja kasvanut jäsenmäärä tuottivat vuosittain yhä enemmän työtä rahastonhoitajalle. Tilanteen saattamiseksi paremmin hallintaan ja helppokäyttöisemmäksi, hallitus päätti siirtää vuonna 2020 alusta yhdistyksen taloushallinnon sähköiseksi. Samalla palkattiin tilitoimisto hoitamaan yhdistyksen kirjanpito.

Jäsenlehden historia

Yhdistyksen jäsentiedote oli alkuvuosina 1991-2004 A4-kokoinen mustavalkoinen kirje.

Vuonna 2004 alettiin jäsenten voimin toimittaa vihkomuotoista, A5-kokoista mustavalkoista jäsenlehteä, jossa oli värillinen kansi. Lehti ilmestyi neljä kertaa vuodessa. Numerosta 2/2006 alkaen siirryttiin kokonaan neliväriseen julkaisuun. Jäsenlehti numero 4/2007 sai kunnian olla viimeinen A5-kokoinen jäsenjulkaisu.

Vuoden 2008 alusta lehti alkoi ilmestyä A4-kokoisena, jolloin saatiin käyttöön jäsenistön toivomat isot värikuvat. Lehteä toimitettiin neljästi vuodessa vuoteen 2013. Vuodesta 2014 lähtien jäsenlehti on ilmestynyt 5 kertaa vuodessa ja muodostaa nykyisin vahvan selkärangan yhdistyksen toiminnassa.

Lehden toimituskuntaa vuosien varrelta:

Annikki Alku, päätoimittaja 3/2004 - 1/2006

Raili Frank, päätoimittaja 2/2006 - 1/2008

Larissa Vanninen, päätoimittaja 2/2008 - 2/2011

Tiina Vainio, päätoimittaja ja taittaja 3/2011 - 4/2012

Tarja Pohjalainen, päätoimittaja ja taittaja 1/2013 - 2/2017

Hanna Meronen, päätoimittaja ja Anna Wegelius, taittaja 3/2017 - 5/2019

Maarit Ollila, päätoimittaja ja Katja Konga, taittaja 1/2020 - 1-3/2021

Hallituksen lehtitiimi: Paula Kymäläinen päätoimittaja, avustajina Teija Hämälä, Jaana Nykvist-Pekkarinen sekä Hannele Lemmetyinen osan vuotta.  Taittajana Katja Konga /Leea Lehelmä / Eveliina Piispanen  4/2021-1/2024